Kursmeny
Grunnkurs
Grunnkurs uten stroppekurs
Teori og praksis
Teori og praksis uten stroppekurs
G2 Tårnkranfører
G3 Sving-/Portalkranfører
G4 Traverskranfører
G5 Offshorekranfører
G8 Lastebilkranfører
G20 Fastmontert kran
G11 Kontrollør løfteredskap
Truckfører
Rigger
Baseoperatør
Pakking, sikring og transport av last
VHF - Begrenset radiotelefoni
Kranfag, lærlinger
Kran og løfteoperasjonsfaget, praksiskandidater
G5 OFFSHOREKRAN SIMULATOR
Annet
Sertifiseringer
Diverse
LENKER

G1 Mobilkranfører

Formål med opplæringen:

Hensikten med opplæringen er å gi mobilkranførere en god teoretisk grunnopplæring i sikker bruk av mobilkraner, slik at uhell og ulykker i forbindelse med løfteoperasjoner unngås.

Opplæringen skal gi kandidatene god innsikt i prinsippene for mobilkraners konstruksjon, virkemåte, vedlikehold og bruk.

Opplæringen dekker også den teoretiske sikkerhetsopplæringen som kreves for førere av G20 fastmontert hydraulisk kran, G8 lastebilkran og teleskoptruck C1 og C2.

Opplæringen avsluttes med en skriftlig teoretisk prøve.

Rogaland Kranskole gjennomfører kurs med og uten stroppekurs

(for de som har dette fra før.)

Den siste modulen, praktisk opplæring, kan gjennomføres ved Rogaland Kranskole med 80 timer, eller bedriftsinternt med fadder, 160 timer ført i kjørebok.

Når kandidaten har bestått teoretisk prøve, samt avsluttende teoretisk prøve for anhukere med tillegg av praktisk kjøreprøve på mobilkran, vil dette være grunnlag for utstedelse av kompetansebevis for fører av G1Mobilkraner og G8 Lastebilkraner.

Læreplan for du forskjellige modulene i kurset finner du under Opplæringsplaner, Opplæringsmoduler for sertifisert sikkerhetsopplæring.

Kursprogram
Opplæringsplaner